dilluns, 24 d’octubre del 2011

Els professors, perdonen, castiguen o avaluen?

Davant de l’anunci de la Conselleria d’Ensenyament de que “endurirà” les condicions de l’avaluació a l’ESO i al batxillerat, un diari diu que “Ensenyament limita a dues les assignatures suspeses que es podran perdonar”.

Jo pensava que l’avaluació consistia en prendre decisions informades després de valoracions i judicis rigorosos, però es veu que a les escoles i instituts, els professors fan d’éssers superiors i perdonen, o castiguen, segons els dicti la seva consciència, o el seu estat d’ànim.

L’avaluació és un procés molt complex, i l’avaluació educativa potser més que cap altra. Els que coneixen com es fa una junta d’avaluació seriosa, saben que els professors han de compartir i valorar molta i diversa informació, amb la que cal decidir, de forma col·legiada, si un alumne ha assolit una determinada maduresa o no, què és el que més li convé, si tornar a fer el mateix curs, reforçant els seus punts febles (“repetir” és una altra cosa), o si és millor que passi de curs amb algunes mancances, que també caldrà compensar d’alguna manera, etc.

Amb la idea “bíblica” que els suspesos es poden “perdonar” (i els aprovats “castigar”?) i el concepte “bancari” de l’avaluació que els cursos es passen, o no, si el nombre d’assignatures suspeses és menor o igual a X (i qui decideix quin ha de ser aquest nombre? Per què dues i no una o tres? Això ens porta a un debat ridícul), simplifiquem fins al límit processos globals i complexos com són l’educació, l’aprenentatge o l’avaluació.

Cal millorar i avançar en l’avaluació educativa, però no només per aquest camí.

(Un altre dia parlarem de l'esforç i dels exàmens de setembre.)

4 comentaris:

Joel ha dit...

Una reflexió molt adequada. M'ha agradat molt!

Teresa ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Teresa ha dit...

Hi estic d'acord amb el Joel. Molt bona reflexió. Estaria bé fer-ne un debat.

Salutacions des de València.

Xavi Garròs Jové ha dit...

Estic totalment d'acord que l'avaluació és un tema molt més complex del que els mitjans donen a entendre.
El que crec que és més important del procés avaluatiu és que els docents el sapiguem aprofitar per autoavaluar-nos per millorar de cara al futur. Hem de saber què "fan malament" els nostres alumnes, saber-ne les causes (nosaltres inclosos entre elles), reflexionar i intentar-ho solucionar contínuament. És un procés cíclic continu.